Journal article

HINDERING FACTORS IN THE ACHIEVEMENT OF ENGLISH COMMUNICATIVE COMPETENCE IN TOURISM ACADEMY STUDENTS

Sebastianus Menggo I NYOMAN SUPARWA I Gede Astawa

Volume : 31 Nomor : 1 Published : 2019, June

AKSARA

Abstrak

Abstract English communicative competence is one of the prime preferences for learners in this current century, including tourism academy students. The aims of this research were to analyse the hindering factors in communicative competence and disclose the micro and macro component problems of English communicative competence at the fourth semester of hotel department students enrolled in three-year diploma program in Denpasar tourism academy. This was a descriptivequantitative study and involved 30 students and one English lecturer as the respondents at this college. Data were collected through in-depth interview, questionnaire, field observation, and students’ English communicative competence document. Then, data were analysed by using software program, Excel Chart Data Series. The result indicates that student’s internal factors were more affecting than other factors and micro components were more complicated than macro components in the students’ English communicative competence. Keywords: communicative competence, hindering factors, micro-macro component, tourism academy students Abstrak Kompetensi komunikatif dalam berbahasa Inggris merupakan preferensi utama dari para mahasiswa ada saat ini, tidak terkecuali mahasiswa akademi pariwisata. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi kompetensi komunikatif dan mengungkapkan permasalahan komponen mikro dan makro dari kompetensi komunikatif berbahasa Inggris mahasiswa D-3, semester IV jurusan Perhotelan Akademi Pariwisata Denpasar. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif-kuantitatif dan melibatkan 30 mahasiswa dan satu orang dosen bahasa Inggris sebagai responden di kampus ini. Data dikumpulkan melalui wawancara mendalam, angket, observasi lapangan, dan dokumen kompetensi komunikatif mahasiswa dalam berbahasa Inggris. Data dianalisis dengan menggunakan program software, Excel Chart Data Series. Hasilnya menunjukkan bahwa faktor-faktor internal para mahasiswa lebih berpengaruh daripada faktor yang lainnya dan komponen mikro lebih sulit daripada komponen makro pada kompetensi komunikatif mahasiswa dalam berbahasa Inggris. 150 , Vol. 31, No. 1, Juni 2019 ISSN 0854-3283 (Print), ISSN 2580-0353 (Online) Kata kunci: faktor-faktor penghambat, kompetnsi komunikatif, komponen mikro dan makro, mahasiswa jurusan perhotelan