Journal article
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN WISATAWAN MENGGUNAKAN SITUS TRIPADVISOR DI KAWASAN PARIWISATA KUTA SELATAN-BALI
Sri Herayanti Putu Agus Wikanatha Sagita NI PUTU EKA MAHADEWI
Volume : 6 Nomor : 2 Published : 2018, December
Jurnal IPTA
Abstrak
Abstract: This study aims to determine the Factors That Influence The Decision of Tourist Using The Site of www.tripadvisor.com in Bali Tourism Area South Kuta-Bali. This research using quantitative descriptive as a data analysis technique which is using factor analysis method and data processing is using SPSS versi 17.0 for Windows. Sample determination technique is using Judgemental Sampling and sampling technique is using Accidental. Data collection technique is using a questionnaire that given to 150 respondences who as a TripAdvisor app’s users who visited Tourism Destination of uluwatu Temple, Suluban Beach, Dreamland Beach, and Jimbaran Beach to get primary data. The results of this analysis illustrate that obtained 3 factors consist of 14 indicators that influence the decision of the tourist using this site of the Tourism Area in South Kuta-Bali, namely: (1) Psychological Factors, eigen value is 5,355 and 35,699% of the cumulative percentage of variance with indicator: Perceptions, Belief & Attitudes, Motivation Social Class, and Culture. (2) Personal Factors, eigen value is 1,962 and 13,083% of the cumulative percentage of variance with indicators: Lifestyle, Personality & Self Concepts, Learning, Age, Roles & Status, and Economic Environment. (3) Social Factors, eigen value is 1,339 and 8,926% of the cumulative percentage of variance with indicators: Family, Sub-Culture, and Occupation. The highest eigen value is Psychological Factors, in 5,355 of eigen value and 35,699% of the cumulative percentage of variance and this factor becomes the most dominant factor influencing the decision of tourists using www.tripadvisor.com of the Tourism Area in South Kuta-Bali. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Wisatawan Menggunakan Situs www.tripadvisor.com di Kawasan Pariwisata Kuta Selatan-Bali. Penelitian ini menggunakan teknik analisis data deskriptif kuantitatif dengan menggunakan metode analisis faktor dan pengolahan datanya menggunakan aplikasi SPSS versi 17.0 for Windows. Teknik penentuan sampel penelitian ini adalah Judgemental Sampling dengan teknik pengambilan sampel yaitu Accidental Sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner yang disebar kepada 150 responden pengguna aplikasi TripAdvisor yang mengunjungi destinasi pariwisata Pura Luhur Uluwatu, Pantai Suluban, Pantai Dreamland, dan Pantai Jimbaran untuk mendapatkan data primer. Hasil dari analisis ini menggambarkan bahwa diperoleh 3 faktor yang terdiri dari 14 indikator yang merupakan faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan wisatawan menggunakan situs www.tripadvisor.com di Kawasan Pariwisata Kuta Selatan-Bali, yaitu: (1) Faktor Psikologi dengan eigen value sebesar 5,355 dengan keberagaman variabel sebesar 35,699% terdiri dari Pribadi dengan eigen value sebesar 1,962 dan keberagaman variabel sebesar 13.083% terdiri dari indikator: Gaya Hidup, Kepribadiaan dan Konsep Diri, Pembelajaran, Usia, Peranan & Status, dan Lingkungan Ekonomi, (3) Faktor Sosial dengan eigen value sebesar 1,339 dan keberagaman variabel sebesar 8,926% terdiri dari indikator: Keluarga, Sub Budaya, Pekerjaan. Eigen value tertinggi ada pada Faktor Psikologi sebesar 5,355 dengan keberagaman variabel sebesar 35,699% sehingga faktor ini menjadi faktor yang dominan mempengaruhi keputusan wisatawan menggunakan situs www.tripadvisor.com di Kawasan Pariwisata Kuta Selatan-Bali. Keyword : consumer behavior, factor analysis, tripadvisor, the decision of tourist.